search

خودروی هیبریدی چیست؟

خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از دو یا چند موتور استفاده می کنند که معمولاً اکثر خودروهای هیبریدی از سوخت دوگانه (بنزینی و الکتریکی) بهره می برند.


سوالی که این روزها در گوش همه میپیچد "خودروی هیبریدی چیست؟" البته این موضوع شاید برای یک شهروند آمریکایی سرمایه داری که سوار خودروهای خودران تسلا یا خودروهای برقی پیشرفته آمریکایی میشود، یک موضوع پیش پا افتاده ای باشد اما برای ما که هنوز برای بهبود قیمت و کیفیت خودروهای معمولی تقلا می کنیم، یک موضوع جدید و جذابی است.
بنابراین، ما سعی کرده ایم در مقاله پیشرو، این موضوع را بیشتر بازگشایی کنیم تا اطلاعات کاربران عزیز راجب خودروهای هیبریدی افزوده گردد. با ما تا پایان این مقاله ای از الیگ همراه باشید.

در چشم انداز خودرویی که به سرعت در حال تکامل است، خودروهای هیبریدی به عنوان یک راه حل انقلابی ظاهر شده اند که مزایای موتورهای احتراقی سنتی را با کارایی موتورهای الکتریکی ترکیب می کند. همانطور که ما سفری را برای کاوش در دنیای خودروهای هیبریدی آغاز می کنیم، انواع مختلف آنها را بررسی می کنیم، دراین سفر ما را همراهی کنید" سهراب رستمی"

تعریف خودروی هیبریدی

خودروهای هیبریدی یا دوگانه سوز، از نوع خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از دو یا چند موتور استفاده می کنند که معمولاً اکثر خودروهای هیبریدی از سوخت دوگانه (بنزینی و الکتریکی) بهره می برند.
انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. این خودروها به دلیل مصرف سوخت کم و ایجاد آلودگی کمتر به خودروهای سبز نیز معروف هستند.
این خودروها دراین سالهای اخیر هیاهوی زیادی داشته اند اما اگر به تاریخچه خودروهای هیبریدی مراجعه کنیم، از ساخت اولین خودروی هیبریدی بیش از یک صده می گذرد.

تاریخچه تولید اولین خودروی هیبریدی

اولین خودروی هیبریدی در تاریخ 23 نوامبر سال 1905 توسط یکی از مهندسان اهل آمریکا به نام H.Piper یا اچ پیپر طراحی شد. این خودرو اولین خودروی هیبریدی بود که توانایی شتاب گیری تا حدود 25 مایل را در مدت 10 ثانیه داشت. سیستم موتوری این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی(برقی) بود که میتوانست خودرو را با مصرف سوخت بنزین کمتر حرکت دهد.
در آن سالهای اولیه که این خودرو ساخته شده بود، هنوز مردم اروپا و آمریکا آشنایی چندانی با این خودروها نداشتند و توجه کاملی به این خودروها نشد، به طوری که در ساخت و تولید این خودروها برای سالها کنار گذاشته شد. این گوشه گیری تا سال 1970 طول کشید و سرانجام در این سال بود که خودروهای هیبریدی دوباره محور توجه جهانیان قرار گرفتند و از آن زمان تا به حال خودروهای هیبریدی مختلفی توسط شرکت های خودروسازی بزرگ به جهانیان عرضه گردید.

کلیک کنید: خرید لنت ترمز های سرامیکی

خودروهای هیبریدی چگونه کار میکنند؟

در خودروهایی که با موتور درون سوز بنزینی مجهز هستند، انرژی حرکی خودرو توسط سوخت بنزین تأمین می شود اما در خودروهای هیبریدی سیستم حرکی اندکی متفاوت است. در این خودروها علاوه بر موتور بنزینی که توسط نیروی سوخت بنزین فعالیت میکند، نیروی برق ایجاد شده به کمک مجموعه ای از باتریها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخ های خودرو منتقل میکنند و در نتیجه خودرو حرکت میکند.
ناگفته نماند که خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی تفاوت دارند، زیرا خودروهای برقی فقط از یک باتری برقی بهره می برند اما خودروهای هیبریدی مجهز به دو موتور برقی و سوختی هستند.
یکی از دلایل اصلی که خودروهای هیبریدی از مصرف سوخت کمتری برخوردار هستند، این است که این خودروها موتور بنزینی کوچکی دارند، بنابراین مصرف سوخت این خودروها نیز کمتر است، اما در خودروهای تمام سوخت، از موتور های بزرگتر با سلیندرهای بزرگ استفاده شده است که به خودرو وزن بیشتری میدهند و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

4 نوع تکنولوژی هیبریدی

خودروهای هیبریدی در کل از این 4 مدل تکنولوژی بهره می برند که هر کدام آنها مزیت های خاص خودرو را دارد. در ادامه با این چهار مدل آشنا شوید

تکنولوژی هیبریدی ملایم

خودروهایی که از این سیستم بهره می برند، از انرژی الکتریکی و فسیلی بصورت ترکیبی استفاده میکند که در واقع سیستم الکتریکی این خودرو ها خیلی قوی نیست بلکه موتور احتراقی بسیار نیرومندی دارند که معمولا خودروهای سوپر اسپرت و فراری دراین دسته قرار میگیرند.

تکنولوژی هیبریدی موازی

این تکنولوژی معمولاً در خودروهای استفاده می شود که بیشتر بر موتور احتراقی خود متکی هستند اما گاهاً برای دریافت نیروی بیشتر به موتور الکتریکی نیاز دارند که البته این خودروها برای اینکه بتوانند به تنهایی از موتور الکتریکی استفاده کنند، با محدودیت فاصله بیشتری مواجه خواهند شد.

تکنولوژی هیبریدی سری

خودروهای هیبریدی سری در کل بر پایه انرژی الکتریکی حرکت میکنند و میزان آلایندگی بسیار کمی دارند. این خودروها تنها زمانی از موتور احتراقی استفاده میکنند که شارژ باتری برقی تمام شده باشد.

تکنولوژی پلاگین هیبریدی

بهترین نوع تکنولوژی هیبریدی مربوط به خودروهای پلاگین هیبریدی می شود که بهترین خودروها و جدیدترین انواع خودروهای هیریدی در این گروه قرار دارند. این گروه خودروها به صورت مستقل و ترکیبی از هر دو سوخت برقی و فسیلی بهره می برند.

چکیده ای از الیگ

الیگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده و عرضه کننده لنت ترمزهای سرامیکی و نانو در سراسر جهان، آماده ارائه استانداردترین محصولات برای کاربران عزیز می باشد.
فروشگاه اینترنتی الیگ، به عنوان پایگاه فروش اینترنتی الیگ به طور 24/7 فعال است و شما عزیزان می توانید محصولات مورد نیاز خود را در هرجا و هرزمان سفارش دهید و محصول خود را درب منزل تحویل بگیرید.
برای خرید محصولات، کافیست روی کلمه فروشگاه اینترنتی الیگ کلیک کنید.

توقفی به قدرت الیگ
نگارنده: سهراب رستمی