search

این خودروها را کسی دوست ندارد

تاریخ خبر: 10 خرداد 1402 - 14:57

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، میزان تولید انواع خودرو طی دو ماه نخست امسال با رشد 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 193 هزار دستگاه رسیده است. بخش خصوصی تولید دو خودروی ون و اتوبوس را امسال به شدت کاهش داده و تمرکز خود را بر روی تولید دیگر انواع خودرو گذاشته است.
ایران خودرو پیشتاز تولید خودرو در دو ماهه نخست امسال بوده است. بخش خصوصی طی این دوره از تولید ون و اتوبوس دست کشیده تا بتواند خودروی سواری بیشتری تولید کند.
آمارها نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال بیش از 117 هزار دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازهای دولتی و خصوصی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد (حدود 63 هزار دستگاه) افزایش یافته است.
با وجود وعده‌های مختلف درمورد تامین اتوبوس و خودروهای حمل و نقل عمومی از سوی مسئولان صنعت و شهری، آمارها نشان می‌دهد که بیش از 84 درصد از خودروهای تولید شده مربوط به خودروهای سواری بوده، به طوری که طی دوره مورد اشاره حدود 99 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است.
سهم خودروسازهای بخش خصوصی از کل تولیدات اردیبهشت کمتر از 20 درصد و سهم دو خودروساز دولتی ایران خودرو و سایپا در مجموع حدود 80 درصد بوده است.
 

بر اساس این گزارش، طی دوماهه نخست سال جاری بیش از 193 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است. بخش عمده‌ای از خودروها توسط بخش دولتی (ایران خودرو و سایپا) تولید شده است.
در بین انواع خودرو نیز تولید ون بیشترین رشد را به ثبت رسانده، به طوری که تولید خودروی ون با رشد 1108 درصدی از 59 دستگاه در دو ماهه نخست سال گذشته به 713 دستگاه در دوماهه نخست امسال رسیده است.
نکته قابل این است که بخش خصوصی تولید دو خودروی ون و اتوبوس را از ابتدای سال جاری به شدت کاهش داده و تمرکز خود را بر روی تولید دیگر انواع خودرو گذاشته است.
بیشترین حجم تولید خودروسازها مربوط به خودروی سواری و وانت بوده، طی این دوره تولید خودروی سواری 45 درصد و تولید وانت نیز 58 درصد رشد داشته است. ظرفیت تولید خودروی سواری طی دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 51 هزار دستگاه افزایش یافته است.
 

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران خودرو میزان تولیدات خود را نسبت به سایپا بیشتر افزایش داده، به‌طوری که این خودروساز میزان تولید خودروی سواری را طی دوماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش داده در حالی که سایپا معادل 32 درصد افزایش داده است. ایران خودرو طی دوره معلوم میزان تولید وانت را 564 درصد افزایش داده در حالی که سایپا تنها 39 درصد افزایش داده است.
 



افزودن دیدگاه
لطفا نظرات خود را در مورد خبر << این خودروها را کسی دوست ندارد >> به صورت فارسی بنویسید .