search

واردات خودرو کارکرده در ایران

موضوع واردات خودرو کارکرده که به تازگی در فضای مجازی و رسانه های مختلف کشور پیچیده است، با مسئله خودروهای اسقاطی عجین شده، باعث افزایش قیمت خودروهای فرسوده شده است

واردات خودرو کارکرده در ایران

موضوع واردات خودرو کارکرده که به تازگی در فضای مجازی و رسانه های مختلف کشور پیچیده است، با مسئله خودروهای اسقاطی عجین شده، باعث افزایش قیمت خودروهای فرسوده شده است. حال آنکه بسیاری از مردم به ورود خودروهای خارجی در کشور خوشبخین هستند، برخی از مسائل قانونی و مالی باعث کند شدن این روند شده است، البته دیری نگذشت که دولت بالاخره شرایط واردات خودروهای کارکرده را اعلام کرد و گمان میرود این شرایط اندکی برای وارد کردن خودرو سنگین باشد. ما در این مقاله ای از الیگ به معرفی شرایط خودروهای کارکرده و موضوعات مربوط به آن می پردازیم.

آیا خودرو کارکرده وارد خواهد شد؟

طرح واردات خودروهای کاکرده که قرار است در آینده نزدیک اجرا شود، باید از موانع نه چندان کوچکی عبور کند. بر اساس این طرح، تمام واردکنندگان برای وارد کردن خودرو به کشور، باید در قدم نخست مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده و همچنین گواهی تایید از سازمان استاندارد و محیط زیست دریافت کنند. گذشته از این ها، اینکه خودرو با چه ارزی وارد می شود، باید توسط بانکی مرکزی بررسی شود و منشا ارز واردات خودرو توسط این بانک تایید شود.
اما آنچه در آیین نامه واردات خودرو بیان شده است، حقیقتی است که دید ما را نسبت به وارد کردن خودرو شفاف تر می سازد.

بخشی از نامه واردات خودرو:

• واردات خودرو برای خودروهایی که کمتر از 20 هزار یورو قیمت دارند، مجاز است، البته اولویت با خودروهایی است که کمتر از آیین 10 هزار یورو قیمت دارند.
• تخلیه کردن خودرو بدون ثبت سفارش و تخصص ارزش ممنوع است.
• ارزش گمرکی خودرو وارداتی بر اساس ماده 14 قانون امور گمرکی محاسبه می شود.
• خودروهای وارداتی فقط در بورسی کالا عرضه می شوند.
• یک هیئت کاگروه با مسئولیت وزارت صمت کشور و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است تا نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی در کشور را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه التفاوت قیمت پایه با قیمت نهایی در بورس کالا است، باید منصفانه باشد.
• کاگروه مذکور میتواند سود بازرگانی علی‌الحساب در زمان ترخیص و اما سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
• وزارت صمت کشور باید با هدف گسترش تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر 10 هزار یورو)، مشوق های سرمایه گذاری و تولید را پیش بینی کند. همچنین وزارت صمت کشور باید اقدامات لازم برای هدیت بخشی از واردات خودرو به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار خویش قرار دهد. همچنان برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
این ها بخشی از آیین نامه واردات خودرو در کشور بودند، اما آیین نامه غیررسمی واردات خودرو کارکرده در کشور چیز دیگری بیان میدارد.
جلال رشیدی کوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی بصورت غیررسمی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را منتشر کرد. براساس این قانون:
• آین آیین‌نامه شامل 8 ماده می شود
• شرایط واردات خودرو کارکرده در این قانون آسانتر از واردات خودروهای صفر است
• سقف ارزی واردات خودروهای کارکرده در کشور وجود ندارد
• استنداردهای مورد نظر برای واردات خودروهای کارکرده استانداردهای ساده تری است.
• محل تأمین ارز واردات خودروهای کارکرده بسیار با احتیاط تعیین شده است و منابع بیشتری برای واردات این خودروهای وجود دارد.

کلیک کنید: خرید لنت ترمزهای سرامیکی

هزینه‌های قانونی برای واردات خودروهای کارکرده

• برای کالاهای وارداتی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است.
• حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر 1 درصد
• ارزش گمرکی عوارض پسماند نیم بر هزار درصد
• عوارض ورادات خودروهای بنزینی و هیبریدی به میزان 10% ارزش گمرگی
• 2% مالیات علی‌الحساب برای واردات بدون کارت‌بازرگانی یا توسط فرد حقیقی
• هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش CIF
• 1.5% ارزش خودرو مالیات برای گواهی اسقاط خودرو برای هرخودروی ترخیص شده
• مالیات 10 درصدی از ارزش گمرکی خودرو براساس سند ترخیص برای شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رنندگی) و 3% ارزش گمرکی در زمان شماره گذاری
• پرداخت هزینه نقبل و انتقال دارای عوارض شهرداری در زمان پلاک، بستگی به نوع خودرو دارد

در توصیفی رسمی از آیین‌نامه اجرایی بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 آمده است که به موجب آن، خودروهای وارداتی می‌توانند به صورت نو و کارکرده (کمتر از 5 سال) ثبت سفارش شوند. برای سفارش و واردات خودروهای کارکرده، نیاز به تاییدیه از سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و کمیسیون ماده 1 سازمان توسعه تجارت نمی‌باشد، اما خودروهای نو می‌بایست تمامی این تاییدیه‌ها را برای واردات دریافت نمایند.
همچنین، طبق این آیین‌نامه، شبکه خدمات پس از فروش کالاهای مشمول باید توسط وزارت صنعت تأیید شده باشد. درخصوص خودروهای درون شهری، بررسی و صدور مجوزهای فنی به شهرداری و در خصوص خودروهای برون شهری، به سازمان راهداری ارجاع داده خواهد شد.
همچنین، کد تعرفه‌های مذکور دارای دو فیلد قبل و بعد از سال 1402 است. فیلدهای قبل از سال 1402 از بررسی سقف رتبه بندی معاف هستند، اما از سال 1402 به بعد، مشمول بررسی سقف رتبه‌بندی می‌شوند.
اطلاعات مذکور نشان می‌دهند که امکان ثبت سفارش با دو فیلد قبل و بعد از سال 1402 در یک پرونده وجود ندارد و بررسی تاریخ قبوض به عهده گمرک ایران است.
به نظر میرسد، اندکی باید انتظار بکشیم تا ببینیم که این قانون عملی خواهد شد یانه! و این که آیا مردم توان خرید و وارد کردن خودروهای خارجی را خواهند داشت؟

چکیده ای از الیگ نیوز

الیگ نیوز بزرگترین منبع اطلاعات خودرویd در ایران است که با داشتن مجموعه تحقیقاتی خود در تلاش است تا مفیدترین اطلاعات را در اسرع وقت به شما عزیزان ارائه دهد. الیگ نیوز یکی از زیر مجموعه های تحقیقاتی و اطلاعاتی فروشگاه اینترنتی الیگ است. الیگ با بیش از 1400 نوع لنت ترمز و دیسک چرخ، یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی لنت ترمز های سرامیکی است که با تجربه 25 ساله خود سعی در ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع لنت ترمزهای دنیا را برای شما عزیزان دارد.
ما همواره تلاش میکنیم تا لنت ترمزهایی تولید کنیم که فراتر از استانداردهای جهانی باشند، تا بتوانیم قدرت، ایمنی و کیفیت عالی را به شما خودروهای شما عزیزان هدیه دهیم.
همچنان شما عزیزان میتوانید برای خرید لنت ترمزهای سرامیکی و دیسک چرخ برای انواع خودروهای داخلی و خارجی به وبسایت اینترنتی الیگ مراجعه کرده و محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید.
توقفی به قدرت الیگ
نگارنده: سهراب رستمی