search

مقاله : فرمان خودرو، آلوده‌تر از سرویس‌های بهداشتی!

فرمان خودرو، آلوده‌تر از سرویس‌های بهداشتی!

CarRentals وب‌سایتی برای اجاره‌ی خودرو است اما نظرسنجی جالبی از هزار راننده‌ی آمریکایی درباره‌ی نظافت و تمیزی کابین خودروهایشان انجام داده است و نتیجه‌ی به دست آمده کاملاً شوکه کننده است زیرا 32 درصد رانندگان یا به عبارتی 320 نفر از 1000 نفر به ندرت این کار را انجام می‌دهند. در واقع این دسته از رانندگان تنها سالی یک‌بار کابین خودرویشان را تمیز می‌کنند.

اگرچه این موضوع می‌تواند شوکه کننده باشد اما سرویس اجاره‌ی خودرویی Expedia Group توانسته آمار جالب‌توجهی درباره‌ی چگونگی تمیزی کابین خودروها ارائه کند. همین موضوع نشان می‌دهد که تمیزی کابین چگونه با سلامتی و ایمنی رانندگان و سرنشینان ارتباط دارد.

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز ملی بیوتکنولوژی، کابین خودرو از جمله آلوده‌ترین مکان‌های روی کره زمین بوده و حتی می‌تواند آلوده‌تر از توالت فرنگی باشد! به‌طور مشخص غربیلک فرمان خودروها چهار برابر کثیف‌تر از توالت فرنگی بوده که یک حقیقت بسیار تلخ می‌باشد چراکه ما همواره با این بخش از خودرو در ارتباط هستیم.

در این مطالعه میزان آلودگی متوسط کابین خودروها با معیار CFU یا تعداد باکتری در هر سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری شده است. غربیلک فرمان خودرو 629 DFU داشته درحالی‌که میزان متوسط باکتری‌ها در هر سانتی‌متر مربع از صفحه‌نمایش گوشی تلفن برابر با 100 CFU بوده و این میزان در دکمه‌ی آسانسورها به 313 CFU می‌رسد. این معیار برای توالت‌های فرنگی عمومی برابر با 172 CFU است!

موضوع تلخ‌تر وجود دو نمونه از معمول‌ترین باکتری‌ها در درون خودرو می‌باشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد باکتری استافیلوکوکوس که باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها همچون مسمومیت غذایی، عفونت‌های پوست و MRSA می‌شود جزو معمول‌ترین باکتری‌های داخل کابین خودروهاست. دیگر باکتری معمول پروپیونی باکتریوم است که باعث التهاب و عفونت می‌شود. البته جدای از این باکتری‌های معمول، حدود 700 نوع باکتری متفاوت هم داخل خودروها دیده می‌شوند.

مهم‌ترین و معمول‌ترین دلیل وجود باکتری‌ها در کابین خودروها به خوردن غذا مربوط می‌شود. به دلیل سبک زندگی عجله‌ای، ما داخل خودروها هم غذا می‌خوریم. با مشاهده‌ی این آمار و ارقام حدس می‌زنیم که پس از این با احتیاط بیشتری به فرمان خودرو دست بزنیم!

یک تحقیق با نتیجه‌ای شوک‌آور نیز درباره میزان آلودگی دسته نازل‌های پمپ بنزین‌ها نشان می‌دهد این قسمت نزدیک 12 هزار برابر یک توالت عمومی حاوی باکتری است و البته جالب اینکه میزان الایندگی در قسمت‌های مرتبط با بنزین سوپر نسبت به بنزین عمومی اندکی کمتر است.